Историята на McDonald’s

Историята на McDonald’s

24.04.2019

Как стартира най-голямата верига за бързо хранене по света?

 

Първият ресторант на McDonald’s отваря врати през 1948 г. по идея на братята Maurice („Mac“) и Richard McDonald в Сан Бернардино, Калифорния. Те закупуват всичките уреди за малкото си място за хамбургери от продавача Рей Крок, който още тогава се заинтригува от начинанието им. Няколко години по-късно – през 1954 г. той специално ги посещава и  открива един прост, ефективен формат, който позволява на братята да произвеждат огромни количества храна на ниски цени. Основният хамбургер струва само 15 цента, което е около наполовина от цената, налагана от конкурентните ресторанти. Възможността за самообслужване свежда до минимум необходимостта от сервитьори и сервитьорки, а клиентите получават храната си бързо, защото хамбургерите са предварително сготвени, опаковани и само се затоплят под топлинни лампи.

 

 

Крок смята, че този тип ресторантска концепция е многообещаващ и предлага да стартира франчайз програма за братята Макдоналд и на 15 април 1955 г.  открива първия франчайз на Макдоналдс в Дес Плейнс, Илинойс. През същата година стартира и корпорацията „Макдоналдс“, която в крайна сметка той изкупува от братята през 1961 година, заедно с позволението да ползва името.

 

 

Публичното лице на McDonald’s е създадено през 1963 г. с въвеждането на клоун на име Роналд Макдоналд, а символът „m“ с двойна арка се превръща в най-трайното лого на McDonald’s. Впоследствие още много други продукти и символи се превръщат в ключови за бранда,  включително Big Mac (1968), Egg McMuffin (1973), Happy Meals (1979) и Chicken McNuggets (1983).

 

 

Веригата продължава да се разраства на национално и международно ниво, като през 1967 г. достига Канада. Разраства се до внушителната цифра от 10 000 ресторанта до 1988 г., а в началото на 21-ви век вече функционират над 35 000 търговски обекта в повече от 100 страни. Растежът през 90-те години е толкова главоломен, че се оказва,  че на всеки пет часа се открива нов Макдоналдс някъде по света. Той ефективно се превръща в най-популярния семеен ресторант, предлагащ достъпни храни, забавления и вкусове, които привличат както децата, така и възрастните.

 

 

Успехът на McDonald’s постепенно води със себе си и голяма доза критика, най-вече в посока на все по-сериозния проблем със затлъстяването сред населението и връзката му с приеманата т.нар. джънк фуд.  McDonald’s отговаря с добавянето на здравословни продукти в менюто си, а през 2017 г. започва тестването и на веган хамбургер.

 

 

Успехът на McDonald’s е бизнес еквивалентът на американската мечта. Макар че не е първият франчайз бизнес, той се превръща във водещ пример за бизнес модела. Започнат като на шега с малко заведение от двамата братя Дик и Мак Макдоналд в Южна Калифорния, днес McDonald’s е цяла мрежа от над 35 000 локации в повече от 100 страни.

В България първият ресторант на „Макдоналдс” отваря врати  в центъра на Пловдив през декември 1994 г. Към настоящия момент те са 4 за града и общо 29 за цялата страна. Единственият търговски център с ресторант от най-голямата верига за бързо хранене в Града под тепетата е именно Mall Plovdiv. В България световноизвестната компания осигурява над 1 000 работни места, които обслужват повече от 7 млн. души годишно. „Макдоналдс България“ заема първото място в категорията „Големи компании“ в проучването за най-добрите работодатели в България за 2006 г и въпреки промяната в голяма част от хранителните навици на пловдивчани, остава предпочитано място за похапване на малки и големи.

 

 

Правила на промоциятаНамери в мола