Историята на най-скъпата чанта в света – Hermès Birkin
28.03.2019Чантата Бъркин е известна с превъзходната си изработка и ценообразуването, при което стандартните модели стартират около $12,000. От бранда отказват да обявят публично броя на произвежданите чанти за година и по този начин допълнително успяват да запазят репутацията им като един от най-желаните и недостъпни луксозни предмети в света. Едно скорошно проучване показва, че чантите Бъркин са всъщност по-добра инвестиция от акциите или златото, като увеличават стойността си средно с 14.2% всяка година. А през юни артикулът стана най-скъпата чанта на света, когато анонимен купувач в Хонг Конг похарчи еквивалента на $300,168 за една определена бройка, разиграна на търг.
Модната къща Hermès сега е най-известна с продажбата на Birkin, както и с емблематични шалове и портмонета с характерен дизайн, но започва като производител на седла и аксесоари за коне от кожа. Парижкият магазин за първи път отваря врати през 1837 г., но едва през 1922 г. навлизат в света на луксозните чанти. Първата им такава чанта е „Sac à dépêches“, която по-късно бива преименувана в „Кели“, след като е фотографирана на ръката на принцеса Грейс от Монако. Дизайните и на двата им бестеселъра – Кели и Бъркин, се предполага, че са базирани на чанта Hermès от 1892 г., наречена „Haut à Courroies“.
Историята за създаването на най-скъпата в днешно време чанта в света започва от случайната среща на Джейн Бъркин с Жан-Луи Дюма, покойния изпълнителен директор на Hermès по време на един самолетен полет. Дълго преди името й да стане синоним за луксозни чанти, Джейн Бъркин е възприемана като френска икона в модата и стила. На конкретния ден г-ца Бъркин има проблем със съдържанието на сламената си чанта и това вдъхновява Жан-Луи Дюма да направи аксесоар в достатъчно голям размер, който да побира всички нужни на дамите вещи. Четири години по-късно колаборацията става факт и се появява най-култовата чанта на всички времена.
Въпреки че е трудно да си го представим сега, но чантата определено не става хит за една нощ. Тя бива представена за първи път през 1984 г., но едва в края на 90-те години достига пика на своята слава. Дотогава единствената презентация на чантата във Vogue е в една реклама на Hermès през 1989 г., а безспорен лидер на пазара на луксозни артикули е модният бранд Chanel.
Емблематичната чанта става завинаги известна и се позиционира като окончателен символ на статута, когато е използвана като част от сюжета в епизод от 2001 г. на американския сериал Сексът и градът/ Sex and the City. В епизода Саманта Джоунс използва името на една от знаменитостите, които представлява като ПР, за да пропусне „петгодишния“ списък на чакащите за желаната чанта. След излъчването на епизода действителният списък на чакащите Бъркин се утроява, което е истинско свидетелство за въздействието на шоуто. През 2005 г. чантата става още по-широко известна, когато отново се появява в сюжета на Gilmore Girls.
Днес чантите Birkin са любимият аксесоар на редица знамениетости и холивудски звезди. Все по-популярна става и персонализацията им, като например изрисуваната от дъщерята на Ким Кардашиян чанта. Начинът, по който всички ги съчетават, разкрива, че те могат да бъдат използвани както в официални, така и в спортни визии, превръшайки ги в перфектният аксесоар, в който дори си струва да инвестирате.